Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Home / Hardlopen / Vetverbranding en hardlopen

Vetverbranding en hardlopen

img

Veel mensen beginnen met hardlopen om calorieën te verbranden en af te vallen. Hardlopen is hier een goede sport voor, maar je moet wel weten hoe je het doet. Beginnende hardlopers pakken het vaak verkeerd aan en dit komt de vetverbranding niet ten goede. Lees verder om erachter te komen hoe vetverbranding en hardlopen het beste samengaan.

Te hoog tempo

Veel hardlopers die vet willen verbranden met hardlopen lopen in een hoog tempo, ze denken dat ze hierdoor de meeste calorieën verbranden, dit is echter niet waar. Wanneer je heel hard loopt verbrand je juist minder calorieën. Wel verbeter je je conditie sneller wanneer je harder loopt, dus het zeker niet slecht. Voor een hoge vetverbranding is het echter belangrijk om een bepaalde hartslag te hebben.

Vet verbranden met hardlopen

Wil je echt veel afvallen met hardlopen, dan is het belangrijk om met een hartslagmeter te lopen. Wanneer je hartslag in een bepaalde zone zit, verbrand je het meeste vet. Zit je hartslag hierboven, dan verbrand je vooral koolhydraten en gaat dit ten koste van de vetverbranding. De ideale hartslag voor vetverbranding ligt zo’n 40 tot 50 slagen onder je maximale hartslag. Deze moet je daarom eerst weten, voordat je weet wat je beste hartslag voor vetverbranding is. Om hierachter te komen kun je een test doen, dit kan het beste onder medische begeleiding. Makkelijker is het om de volgende standaard aan te houden: 220 min je leeftijd is je maximale hartslag.

Hartslag meten tijdens het hardlopen

Er zijn drie verschillende devices voor het meten van je hartslag tijdens het hardlopen:

  • Hartslagsensor – Een hartslagsensor bevestig je om je borst. Via ANT-technologie of bluetooth verstuurt de sensor de hartslaggegevens naar het meegeleverde polshorloge of je smartphone.
  • Activity tracker – Met veel activity trackers kan je ook je hartslag bijhouden gedurende dag.
  • Hardloophorloge – Sommige hardloophorloges hebben een ingebouwde hartslagsensor.

Hartslag hardlopen

Nu je de perfecte hartslag weet om vetverbranding en hardlopen te combineren, kun je je training hierop aanpassen. Houd met een hartslagmeter constant je hartslag in de gaten en zorg dat deze op het vetverbrandingsniveau blijft. Op deze manier ben je effectief bezig en weet je zeker dat het hardlopen zin heeft voor jou en je helpt bij het afvallen.

Regelmatig hardlopen

Ook de regelmaat waarmee je loopt is bepalend voor hoe snel je afvalt en je conditie verbetert. Probeer twee tot drie keer per week te lopen voor een optimaal resultaat. Loop dan ongeveer een half uurtje en je verbrandt weer heel wat vet. Heb je er moeite mee om de hele tijd op je vetverbrandingshartslag te blijven lopen? Kies er dan voor om tussendoor af en toe te wandelen, dit is helemaal niet erg.

Conditie verbeteren

In een hoger tempo lopen is wel goed voor de conditie. Dit kun je daarom evengoed doen. Sluit je training bijvoorbeeld af met een aantal minuten in een hoger tempo lopen. Hierdoor verbeter je sneller je conditie, dit zorgt er voor dat je het lopen de volgende keer langer volhoudt.

Vetverbranding en hardlopen is een goede combinatie, vooral als je het op de goede manier aanpakt en je hartslag in de gaten houdt. Veel loopplezier!

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Pinterest
This div height required for enabling the sticky sidebar