Veters strikken hardloopschoenen

Veters strikken

Het is van groot belang dat je de veters van je hardloopschoenen goed strikt. Het goed strikken van je veters voorkomt blessures die je tijdens het hardlopen kan oplopen. Het begint uiteraard bij het rijgen van de veters, zorg dat dit altijd kruislings gebeurd zodat je voeten de beste steun krijgen.

Heb je last van je achillespees of hiel?

Indien je na het hardlopen last hebt van je achillespees of hiel, dan is de oplossing simpel. Maak gebruik van het extra vetergaatje dat de meeste hardloopschoenen hebben. Denk er ook hierbij weer aan dat je de veters kruislings in het bovenste gaatje doet voor optimale ondersteuning. Hierdoor krijgen je enkels veel meer steun.

Te smalle of te brede voeten?

  • Smalle voeten – Heb je smalle voeten dan is het aan te raden om vanaf het midden van je schoenen een aantal keer dubbel te rijgen en het extra gaatje bovenaan te gebruiken.
  • Brede voeten – Bij te brede voeten kan je het beste halverwege de schoen een aantal keer een gaatje overslaan. Bovenaan de schoen dien je wel normaal te strikken zodat je een goede stabiliteit hebt. Een andere optie is om je schoenen horizontaal te veteren zodat je voeten extra ruimte hebben.

Blaren en blauwe nagels voorkomen

Heb je last van blaren of blauwe nagels, dan wordt dit meestal veroorzaakt doordat je voeten te veel kunnen bewegen in je schoenen of je schoenen zitten veel te strak. Het strikken van je veters kan soms een oplossing zijn:

  • Trek de veters van je hardloopschoenen in het midden wat strakker aan, hierdoor zitten je voeten iets strakker in de schoen en gaan ze minder schuiven.
  • Zitten je schoenen te strak bij je tenen? Strik dan de veters in het begin horizontaal en vanaf de helft schuin, dit geeft je tenen meer ruimte.

De strik

Naast bovenstaande kan ook de vorm en dikte van de veters invloed hebben op het loopcomfort. Ga dus niet meteen nieuwe hardloopschoenen aanschaffen, maar kijk eerst of het wellicht aan de veters ligt. Ook de positie van de strik is belangrijk. Heb je last van je wreef, dan kan je de strik in plaats van in het midden aan de buitenkant van de schoen maken. Zodat de strik geen drukpunt oplevert op je wreef.