Loop niet te hard van stapel als je begint met hardlopen

Niet te hard van stapel lopen

Als je begint met hardlopen wil je meteen graag flinke afstanden lopen. Dit veroorzaakt dan ook bij veel beginners blessures waar je een paar weken zoet mee bent. Het is dan ook van belang om je hardlooprondjes rustig op te bouwen. Zeker in het begin kan je grote stappen maken in afstand, maar je moet dit wel in stapjes doen. Je ziet dat je conditie verbetert, maar je lichaam moet nog wennen aan de extra belasting. Stel doelen ,maar zorg dat je deze doelen ook kan behalen zonder blessures. Tijdens je eerste rondjes hardlopen kan je het beste het lopen afwisselen met wandelen. Hiervoor zijn op internet verschillende hardloopschema’s te vinden die je kan aanhouden. Ook kan je naar de welbekende podcast van Evy Start to Run luisteren tijdens het hardlopen. Zij geeft handige tips tijdens het hardlopen en geeft ook aan wanneer je moet wandelen en wanneer je moet lopen. In het begin zal je denken dat je meer aankan, maar het is toch aan te raden om haar schema te volgen zodat je blessures voorkomt. Neem ook na iedere dag hardlopen minimaal één dag rust. Het lichaam heeft herstel nodig en overbelasting kan enkel zorgen voor blessures. Een training begin en eindig je met een goede warming-up, zorg dat dit vanaf het begin in je voorbereiding zit van je hardlooprondje.

Belangrijk is dus dat je niet te hard van stapel loopt. Tijdens het hardlopen moet je nog rustig kunnen praten zonder dat je extreem moet hijgen. Train je met een hartslagmeter? Zorg dan dat je hartslag tussen de 75 % en 85 % van de anaërobe drempel.

Ga je beginnen met hardlopen en heb je op dit moment overgewicht? Dan raden we je aan om in eerste instantie flink te gaan wandelen. Je lichaam is nog niet gewend aan de klappen die ze moet opvangen tijdens het hardlopen. Pezen, gewrichten en spieren kunnen op het op dat moment simpelweg gewoon nog niet aan. Heb je dus weinig conditie of ben je nog iets te zwaar, begin dan met wandelen en ga zodra je lichaam weer gewend is aan bewegen en iets minder zwaar is over op hardlopen.

Meer blogs: Hardloopkleding voor beginners | Beginnen met hardlopen | Tips voor het kopen van hardloopschoenen | Hardloophorloges