Hardlopen op de loopband tips

Natuurlijk loop je het liefste buiten in de natuur, maar af en toe is het toch ook fijn om kilometers te maken op de loopband. Toch vereist het een hele andere techniek en manier van hardlopen om optimaal resultaat te behalen. We leggen je graag uit hoe je het beste je oefeningen op de loopband kunt uitvoeren. 

Hardlopen op de loopband

Begin altijd met een warming-up, zodat je blessures en spierpijn voorkomt. Een goede warmin-up is in eerste instantie een aantal minuten te wandelen op een snelheid van 4-5 kilometer per uur, vervolgens verhoog je het tempo voor een aantal minuten naar 6-7 kilometer en zodra je lichaam warm is begin je met hardlopen. Af te raden is het om op een vaste snelheid een kwartier tot een half uur te gaan lopen op de loopband. Een dergelijke training is niet echt motiverend en zorgt al snel dat je verveelt raakt op de loopband. Ook is het verre van een efficiënte training. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het variëren van je snelheid er voor zorgt dat je vetverbranding verbetert als je op verschillende snelheden traint. Zeker in het begin is het afwisselen van hardlopen en wandelen verstandig voor het voorkomen van blessures. Denk na het hardlopen op de loopband altijd aan een cooling down. Loop nog even rustig uit zodat je hartslag rustig weer kan dalen.

In onderstaande video’s staan een aantal handige tips voor het lopen op een hardloopband:

Lees ook: Tips voor het kopen van een loopband