Hardloopsokken

Hardloopsokken

Sommige hardlopers die net zijn begonnen vragen zich vaak af wat het nut is van hardloopsokken. Je kan tenslotte ook gewoon sportsokken dragen. Toch is het belangrijk om altijd een goed paar hardloopsokken aan te schaffen als je gaat beginnen met hardlopen. De sokken zijn namelijk speciaal ontwikkeld om een goede prestatie te leveren. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat zweet goed wordt afgevoerd en je voeten droog blijven. Je hebt zo een minder grote kans op blaren na afloop en je hardloopschoenen zitten ineens een stuk beter.

Hardloopsokken hebben een links en rechts

De meeste sokken hebben natuurlijk geen links en rechts model, het maakt dus niet uit welke sok je om welke voet doet. Wetenschappers hebben hier eens goed over nagedacht bij het hardlopen. Het is belangrijk dat een sok goed aansluit en er geen loze ruimtes ontstaan. Door loze ruimtes kan er tijdens het hardlopen wrijving ontstaan en uiteindelijk blaren. Door de sokken helemaal te laten aansluiten op je tenen en er ook echt de vorm van je voet in te maken zorg je ervoor dat er geen loze ruimtes meer zijn. Je hebt dus bij hardloopsokken een speciale linker sok en een een speciale rechter sok, op de sok staat met een R of L aangegeven welke sok om welke voet moet.

Compressiekousen of gewone hardloopsokken

Compressiekousen zorgen niet alleen voor ondersteuning zoals gewone hardloopsokken, maar zorgen ook voor tegendruk. Een aantal sportblessures kunnen zo voorkomen worden door de extra ondersteuning. Vaak worden de kousen dan ook niet alleen op basis van je voetmaat gekocht, maar ook je been maat wordt meegenomen. Je weet zo zeker dat deze nauw aansluit rond je voet en been zodat de optimale ondersteuning wordt gegeven. In principe hebben de meeste hardlopers voldoende aan hardloopsokken tenzij ze echt professioneel aan het hardlopen zijn. Vaak wordt er eigenlijk pas voor compressiekousen gekozen als je aan het herstellen bent van een sportblessure. Toch kan je compressiekousen ook gebruiken om sportblessures te voorkomen. Ze kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je benen minder vermoeid raken. Handig als je dus de marathon gaat lopen of aan het trainen bent voor een grote marathon. Na afloop heb je door de kousen ook nog eens minder spierpijn.